Możliwości rozwoju rurociągowego transportu dwutlenku węgla w Polsce jako ogniwa łańcucha technologii CCUS
Development potential of co₂ pipeline transport in Poland as a component of CCUS technology value chain
Tomasz Włodek
Streszczenie
W obliczu wyzwań klimatycznych technologia CCUS (wychwytywanie, transport, składowanie
i wykorzystanie CO2) może stać się kluczowym elementem dekarbonizacji polskiej gospodarki, zwłaszcza w sektorze
energetycznym (energetyka gazowa) i przemysłowym (m.in. cementowym, wapienniczym, chemicznym i hutniczym).
W Polsce, gdzie przemysł ciężki wciąż opiera się na paliwach kopalnych, rozwój infrastruktury transportowej CO2 może
ułatwić redukcję emisji dwutlenku węgla. Pod względem technicznym, rurociągowy transport dwutlenku węgla może odbywać
się w trzech fazach, z których najbardziej efektywnym rozwiązaniem jest transport rurociągowy w fazie ciekłej (ciśnienie
powyżej 8 MPa), umożliwiający przesył dużych wolumenów na znaczące odległości. Infrastruktura ta mogłaby łączyć
głównych emitentów z potencjalnymi miejscami składowania, takimi jak wyeksploatowane złoża węglowodorów lub formacje
wodonośne na Niżu Polskim. Główne bariery rozwoju transportu rurociągowego dwutlenku węgla to wysokie nakłady
inwestycyjne, brak kompleksowych regulacji prawnych oraz konieczność wdrożenia zaawansowanych systemów
bezpieczeństwa. Mimo wyzwań, transport rurociągowy CO2 stanowi obiecującą technologię dla osiągnięcia celów
klimatycznych, szczególnie w kontekście transformacji przemysłu energochłonnego.
i wykorzystanie CO2) może stać się kluczowym elementem dekarbonizacji polskiej gospodarki, zwłaszcza w sektorze
energetycznym (energetyka gazowa) i przemysłowym (m.in. cementowym, wapienniczym, chemicznym i hutniczym).
W Polsce, gdzie przemysł ciężki wciąż opiera się na paliwach kopalnych, rozwój infrastruktury transportowej CO2 może
ułatwić redukcję emisji dwutlenku węgla. Pod względem technicznym, rurociągowy transport dwutlenku węgla może odbywać
się w trzech fazach, z których najbardziej efektywnym rozwiązaniem jest transport rurociągowy w fazie ciekłej (ciśnienie
powyżej 8 MPa), umożliwiający przesył dużych wolumenów na znaczące odległości. Infrastruktura ta mogłaby łączyć
głównych emitentów z potencjalnymi miejscami składowania, takimi jak wyeksploatowane złoża węglowodorów lub formacje
wodonośne na Niżu Polskim. Główne bariery rozwoju transportu rurociągowego dwutlenku węgla to wysokie nakłady
inwestycyjne, brak kompleksowych regulacji prawnych oraz konieczność wdrożenia zaawansowanych systemów
bezpieczeństwa. Mimo wyzwań, transport rurociągowy CO2 stanowi obiecującą technologię dla osiągnięcia celów
klimatycznych, szczególnie w kontekście transformacji przemysłu energochłonnego.