Ocena eksploatacyjna biokomponentów II generacji na stanowisku badawczym wyposażonym w silnik DISI
Assessment of the possibility of assessing second-generation biocomponents on a test stand equipped with a DISI engine
Kornel Dybich, Tomasz Łaczek
Streszczenie
Artykuł zawiera przegląd literaturowy w zakresie biokomponentów i biopaliw II generacji oraz ocenę wyników
badań wytypowanych biopaliw lub ich mieszanin w konwencjonalnej benzynie na wybrane parametry eksploatacyjne.
Na potrzeby realizacji pracy, przeprowadzono stanowiskowe badania silnikowe liczb oktanowych mieszanin benzyny (jako
składnika podstawowego) z różną, procentową zawartością biowęglowodorów ciekłych drugiej generacji. Po uzyskaniu
zgodności wyników oznaczeń badanych mieszanek paliw z wymaganiami normy PN-EN 228 [1] , przygotowane próbki paliw
poddano testom na stanowisku badawczym z silnikiem Volkswagen EA111 zgodnie z procedurą CEC F-113 [2]. Test silnikowy
polega na badaniu tendencji paliwa do zanieczyszczania wtryskiwaczy (zakoksowania). Ocena taka opiera się na rejestracji
zmiany czasu wtrysku pojedynczej dawki paliwa do komory spalania nowoczesnego silnika badawczego typu DISI.
Uzyskane wyniki badań zostały przedstawione w postaci wykresów czasowej i procentowej zmiany szerokości impulsu wtrysku
paliwa. Testy Keep-Clean i Dirty Up - Clean Up oraz badania laboratoryjne oceny właściwości fizykochemicznych,
pozwoliły na ocenę eksploatacyjną wpływu domieszki biowęglowodorów ciekłych do benzyny silnikowej na wybrane, zgodnie
z normą PN-EN 228 parametry pracy silnika ZI.
badań wytypowanych biopaliw lub ich mieszanin w konwencjonalnej benzynie na wybrane parametry eksploatacyjne.
Na potrzeby realizacji pracy, przeprowadzono stanowiskowe badania silnikowe liczb oktanowych mieszanin benzyny (jako
składnika podstawowego) z różną, procentową zawartością biowęglowodorów ciekłych drugiej generacji. Po uzyskaniu
zgodności wyników oznaczeń badanych mieszanek paliw z wymaganiami normy PN-EN 228 [1] , przygotowane próbki paliw
poddano testom na stanowisku badawczym z silnikiem Volkswagen EA111 zgodnie z procedurą CEC F-113 [2]. Test silnikowy
polega na badaniu tendencji paliwa do zanieczyszczania wtryskiwaczy (zakoksowania). Ocena taka opiera się na rejestracji
zmiany czasu wtrysku pojedynczej dawki paliwa do komory spalania nowoczesnego silnika badawczego typu DISI.
Uzyskane wyniki badań zostały przedstawione w postaci wykresów czasowej i procentowej zmiany szerokości impulsu wtrysku
paliwa. Testy Keep-Clean i Dirty Up - Clean Up oraz badania laboratoryjne oceny właściwości fizykochemicznych,
pozwoliły na ocenę eksploatacyjną wpływu domieszki biowęglowodorów ciekłych do benzyny silnikowej na wybrane, zgodnie
z normą PN-EN 228 parametry pracy silnika ZI.